سیرکولاسیون و تصفیه فیزیکی روغن ترانسفورماتور

تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

ترانسفورماتورها نقش مهمی در صنعت برق ایفا می کنند آنها ولتاژ را به سطوح مناسب برای سایر اجزای سیستم جهت بهره برداری تبدیل می کنند. برای طولانی تر شدن عمر مفید ترانسفورماتورها باید از آنها به شیوه صحیح سرویس و نگهداری انجام گیرد که سیرکوله و تصفیه فیزیکی روغن از عوامل موثر تحقق این امر می باشد، شرکت پایا توان بصورت گسترده و تخصصی بر پایش روغن ترانسفورماتورها و بهبود کارایی آنها با تست، سیرکوله و تصفیه فیزیکی روغن در استان یزد و سایر استان ها انجام فعالیت می کند.

یک روغن خوب و تمیز برای عملکرد صحیح و کارآمد ترانسفورماتور ضروری است. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که 80 درصد خرابی ها ناشی از روغن نامطلوب در ترانسفورماتور می باشد. بنابراین تعمیر و نگهداری پیشگیرانه روغن یک عامل مهم برای اطمینان از قابلیت اطمینان مطلوب تجهیزات است.

کیفیت روغن ترانسفورماتور بر اثر گذشت زمان کاهش می یابد. در ترانسفورماتور، روغن در معرض مواد نامطلوب مانند اسیدها، گرد و غبار فلزات، رطوبت و غیره قرار می گیرد

روغن ترانسفورماتورپس از مدتی (بسته به مقدار بار ترانس) گازهای حاصل از جرقه های داخلی، سوختن عایق های کاغذی و … را در خود حل می کند که با انجام تست کروماتوگرافی درصد گازها و مقدار اسیدیته روغن و نیاز آن به تصفیه فیزیکی یا تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور مشخص می شود .

تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

گروه فنی مهندسی پایاتوان به عنوان مرکز نگهداری و خدمات ترانسفورماتور تست روغن را طبق استاندارد IEC 60156 :1995 انجام داده و برای تصفیه روغن از تجهیزات با کیفیت بالا جهت عملیات فیلتراسیون (جداسازی ذرات معلق در روغن) و گاز زدایی ( جداسازی انواع گازهای حل شده در روغن) بهره می برد که این امر موجب رسیدن پارامترهای روغن به حد مطلوب و استاندارد می گردد.

روغن ترانسفورماتور و عملکرد آن

هدف اصلی روغن ترانسفورماتور عایق کاری و خنک کننده سیم پیچ ها و هسته ترانسفورماتور است. روغن موجود همچنین هسته و سیم پیچ را حفظ می کنند زیرا کاملاً در روغن غوطه ور هستند و از تماس اکسیژن با عایق کاغذ سلولزی سیم پیچ ها جلوگیری می کند ، که تمایل زیادی به اکسیداسیون دارد.

روغن ترانسفورماتوربه عنوان عایق الکتریکی اغلب در دمای بالا پایدار است. از جمله خصوصیات روغن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خاصیت خنک کاری روغن ترانسفورماتور

هنگامی که توان خروجی ترانسفورماتور بالا می رود ، دمای سیم پیچ های ترانسفورماتور افزایش می یابد ، روغن حرارت حاص از سیم پیچ ها را گرفته و بصورت سیرکوله طبیعی در ترانسفورماتورهای ONAN و بصورت سیرکوله با موتور در ترانسفورماتورهای OFAF با کمک رادیاتور حرارت سیم پیچ را دفع و آن را خنک می نماید

تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

خاصیت عایقی روغن ترانسفورماتور

روغن به عنوان عایق بین سیم پیچ ها عمل می کند. مقاومت الکتریکی بین آنها را افزایش می دهد و از شسکست الکتریکی و در نهایت، اتصال کوتاه جلوگیری می کند.

انواع روغن ترانسفوماتور

روغن ترانسفورماتورعمولاً با تقطیر جز به جز و پردازش نفت خام بدست می آید. سه نوع اساسی روغن ترانسفورماتور استفاده می شود: روغن معدنی (نفتانیک، پارافنیک) ، سیلیکون و بر پایه بیو(روغن گیاهی) . اغلب روغن های مورد استفاده در ترانسفورماتور روغن های پایه معدنی هستند زیرا دارای خواص الکتریکی و خنک کننده خوبی بوده و راه حل مقرون به صرفه ای را ارائه می دهند.

روغن های معدنی

روغن بر پایه پارافین از نفت خام مخصوصی که حاوی مقدار قابل توجهی پارافین است بدست می آید. این نوع روغن نسبت به نفتانیک اکسیداسیون کمتری دارد.

روغن بر پایه نفتانیک که از نفت خام مخصوصی که حاوی مقدار کمی پارافین است بدست می آید.

تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

روغن های گیاهی

روغن گیاهی  ویژگی های عایقی مورد نیاز جهت ترانسفورماتور را دارند. روغن گیاهی به عنوان یک منبع تجدیدپذیر ، خنثی از کربن و زیست تخریب پذیر دارای مزایای زیست محیطی و قابلیت اشتعال کمتر است.

علاوه بر این ، مزایای استفاده از ترانسفورماتورهای با روغن گیاهی در ذخایر آب و حفظ محیط زیست می باشد. از آنجا که روغن گیاهی یک منبع طبیعی تجزیه پذیر است که برای آبهای زیرزمینی خطرناک نیست ، یکی دیگر از مزایای روغن های گیاهی، به دلیل دمای اشتعال بالای روغن ، می توان آنها را در مناطقی با مقررات ایمنی سخت ، به عنوان مثال در مناطق مسکونی ، نصب کرد.

روغن های گیاهی به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته اند. این فناوری گامی مهم در جهت تأمین زیرساخت شبکه در آینده است. در حال حاضر ، این فناوری هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است.

تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

روغن ترانسفورماتور پس از مدتی ممکن است در معرض موادی قرار گیرد که می تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد. به دلیل عواملی مانند درجه حرارت زیاد ، اکسیداسیون و بسیاری دیگر ، کیفیت مطلوب روغن از بین می رود. در نتیجه ، روغن تیره می شود و اسید موجود در آن شروع به افزایش می کند. ناخالصی های روغن یکی از عوامل اصلی خرابی ترانسفورماتورها هستند .

برای جلوگیری از خرابی ترانسفورماتور ، روغن عایق شما باید عاری از هرگونه آلودگی ، خاک و رطوبت باشد. بنابراین ، فرایند تصفیه فیزیکی روغن  یا تصفیه شیمیایی روغن مورد توجه قرار می گیرد.

 

در روش تصفیه فیزیکی، روغن عایق مورد آزمایش و تصفیه قرار می گیرد تا ترانسفورماتورها به طور موثر کار کنند.

مزایای فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور

  • خواص عایقی روغن بهبود می یابد
  • طول عمر ترانسفورماتورها افزایش پیدا میکند
  • خرابی ترانسفورماتور را کاهش می دهد
  • بازگشت سرمایه مناسب برای داشتن یک خط تولید بدون خاموشی

 

در صورتی که تشخیص داده شود روغن باید تصفیه شود و تصفیه صورت نگیرد منجر به اتفاقات زیر می گردد

  • تشکیل قوس الکتریکی که باعث خرابی و سوختن ترانسفورماتور می گردد
  • گرمای بیش از حد ترانسفورماتور بدلیل لجن م.جود در روغن و درنتیجه داغ شدن بیش از حد روغن
  • تخلیه های کرونا که تخلیه الکتریکی ناشی از یونیزاسیون مایع می باشد
  • مقاومت عایق روغن ترانسفورماتور کاهش می یابد
تصفیه فیزیکی و سیرکوله روغن یزد

با تست روغن ترانسفورماتور موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرند:

قدرت دی الکتریک یا ولتاژ شکست (BDV)

میزان آب

میزان خنثی سازی

کشش سطحی

رنگ و ظاهر

آزمایش پایداری اکسیداسیون

مقاومت خاص (مقاومت)

نقطه اشتعال

نقطه ریزش

گرانروی

آزمایش لجن

تجزیه و تحلیل گازهای محلول (DGA)

نتیجه گیری

حفظ روغن ترانسفورماتور ضروری است تا ترانسفورماتورهای شما بتوانند به طور موثر کار کنند. این نه تنها به افزایش طول عمر تجهیزات شما کمک نمی کند ، بلکه کارایی آن را نیز افزایش می دهد.

شرکت پایا توان یزد بصورت گسترده تست، سیرکوله و تصفیه فیزیکی روغن در استان یزد و سایر استان ها را با بهترین کیفیت بصورت آفلاین و آنلاین ارائه می دهد.

با ما در ارتباط باشید : 03538275477